آخرین اخبار
کد مطلب: 80337
دهن کجي‌هاي يک وزير به نمايندگان مردم؛
از انتصاب افراطيون فعال فتنه تا اخراج ارزشي‌ها/ در صورت استيضاح وزير بعدي همسو با فرجي دانا خواهد بود!
تاریخ انتشار : 1393/05/27
نمایش : 2070
اواسط تيرماه بود که بحث استيضاح وزير علوم به سوژه اول بهارستان بدل شده بود و اکثر نمايندگان با توجه به شيوه مديريتي فرجي دانا در کسوت وزارت علوم، خواهان استيضاح وي بودند.
به گزارش‌سلام لردگان، سرانجام پس از کش و قوس‌هاي فراوان وزير علوم دولت يازدهم براي استيضاح روانه بهارستان مي شود؛ فرجي دانا نخستين وزير دولت اعتدال است که طعم استيضاح نماينگان مجلس نهم را خواهد چشيد.

روز سه شنبه هفته گذشته در جريان جلسه علني مجلس، طرح استيضاح وزير علوم با 51 امضا از سوي هيئت رييسه اعلام وصول شد؛ اعلام وصولي که به اعتقاد مخالفان سرسخت فرجي دانا بايد در ماه گذشته صورت مي‌گرفت.

اواسط تيرماه بود که بحث استيضاح وزير علوم به سوژه اول بهارستان بدل شده بود و اکثر نمايندگان با توجه به شيوه مديريتي فرجي دانا در کسوت وزارت علوم، خواهان استيضاح وي بودند.

اما در روز 16 تير در شرايطي که استيضاح‌کنندگان بر کشاندن وزيرعلوم به صحن بهارستان اصرار مي‌ورزيدند، جلسه‌اي در دفتر رئيس مجلس با حضور فرجي دانا و نمايندگان متقاضي استيضاح برگزار شد؛ در اين جلسه که حداد عادل رييس فراکسيون اصولگرايان مجلس نيز حضور داشت مقرر شد تا استيضاح وزير علوم تا يک ماه آينده متوقف شود.

در جلسه فوق‌الذکر همچنين به حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد نايب رئيس مجلس و حدادعادل رييس فراکسيون اصولگرايان ماموريت داده شد تا موارد استيضاح و تعهدات وزير علوم نسبت به رفع نگراني نمايندگان متقاضي استيضاح را بررسي کنند.

 "اگر در مدت يک ماه آينده موارد استيضاح خداي‌ ناکرده رفع نشود، روند استيضاح دوباره به جريان خواهد افتاد". اين جمله‌ را قاسم جعفري سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس پس از توقف طرح استيضاح فرجي دانا اظهار داشت.

حالا يک ماه از فرصت اعطايي مجلس به وزير علوم گذشته است و اعلام وصول طرح استيضاح فرجي دانا نشان داد که حتي هئيت رييسه تعامل گرا مجلس هم اميد چندان به تغيير رويه وي در مديريت وزارت علوم ندارد.

برخي از متقاضيان استيضاح وزير علوم معتقدند که فرجي دانا نه تنها از اين فرصت يک ماهه در جهت رفع نگراني نمايندگان بهره نگرفته است، بلکه با رفتار خود به نوعي به نمايندگان مردم دهن کجي کرده است.

فرجي دانا که پس از سرپرستي 3 ماهه توفيقي، بر کرسي وزارت علوم تکيه زده بود، از حساسيت نمايندگان به حوزه دانشگاه و آموزش عالي نيک آگاه بود، بخصوص آنکه اولين وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت علوم(ميلي منفرد) نيز بدليل برخي مواضع مردود در جريان فتنه 88 با نه نمايندگان مجلس مواجه شده بود.

اما فرجي دانا گويا حساسيت ويژه نمايندگان به حوزه تحت تکفلش را ناديده گرفت و بدون توجه به ضرورت تزريق ارامش به محيط دانشگاه جهت تسريع در روند رشد علمي، با انتصابات، عزل‌ها، اظهارات و اقدامات خود در شيپور ناآرامي دميد.

 اولين اقدام فرجي دانا به انتصاب معاونين از سوي او باز مي‌گردد؛ با اينکه ميلي‌منفرد نتوانسته بود راي اعتماد نمايندگان را جلب کند و همچنين توفيقي با توجه به اقداماتش در دوران سرپرستي، در صورت معرفي بعنوان وزير، قطع به يقين با راي منفي نمايندگان مواجه مي‌شد، اما فرجي دانا بدون توجه به اين موارد، ميلي منفرد و توفيقي را بعنوان معاونين خود منصوب کرد، اقدامي که به نوعي دهن کجي به راي و نظر نمايندگان مردم محسوب مي‌شد.

البته هنجارشکني و قانون‌ستيزي فرجي‌دانا در انتصاب معاونين تنها محصور در انتصاب ميلي منفرد و توفيقي نماند بلکه به گفته يکي از نمايندگان مجلس، 5 تن از معاونين وزيرعلوم نيزعلي‌رغم عدم تاييد صلاحيت از سوي وزارت اطلاعات توسط فرجي دانا به  کار گرفته شدند.
 
فرجي دانا در گام بعدي،تغييرات گسترده‌اي را در بدنه وزارت‌علوم ايجاد کرد و 23 تن از روساي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از جمله رؤساي دانشگاه‌هاي خواجه‌نصير، پيام‌نور، اصفهان، گيلان، شيراز، يزد، تبريز، علم و صنعت، علامه طباطبايي، فردوسي مشهد و... را عزل کرد تا رکوردي بي‌سابقه را در اين زمينه به نام خود ثپت کند.

البته چرخ‌هاي بولدوزر فرجي دانا تنها از روي روساي دانشگاه‌ها عبور نکرد بلکه "سيدحسين حجازي" رئيس حراست وزارت علوم نيز بدليل ممانعت از حضور افراد مرتبط با فتنه در اين وزارتخانه توسط فرجي دانا برکنار شد.

بازگرداندن دانشجويان ستاره‌دار نيز يکي ديگر از اقدامات فرجي دانا بود، اقدامي که در زمان سرپرستي توفيقي کليد زده شد و فرجي دانا نيز به استمرار آن اصرار ورزيد.

"در مورد بازگشت دانشجويان ستاره‌دار و محروم از تحصيل يک روال قانوني طي شده و با توجه به مستنداتي که داريم جاي هيچ‌گونه نگراني در رابطه با شکايت نمايندگان وجود ندارد"؛ اين بخشي از اظهارات فرجي دانا پيرامون اعتراض نمايندگان در خصوص بازگشت دانشجويان ستاره‌دار به دانشگاه بود.

اصرار و ابرام فرجي دانا در بازگرداندن دانشجويان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها و همچنين بکارگيري مديران، معاونين و استادان فعال در فتنه 88 در حالي بود که مقام معظم رهبري در ديداري که يازدهم تير با برخي از استادان دانشگاه‌هاي کشور داشتند طي بياناتي ارزشمند تبديل شدن دانشگاه‌ها به باشگاه سياسي را سم مهلکي براي حرکت علمي در کشور دانستند.

جنجال فرجي دانا و اطرافيان وي در وزارت علوم پيرامون استفاده غيرقانوني برخي نمايندگان مجلس و وابستگان دولت قبلي از بورسيه‌هاي تحصيلي در حالي است که اخيرا يکي از سايت‌ها ليستي را از بورس شده‌هاي غيرقانوني منتشر کرده است که در آن ليست نام فرزندان 4 معاون فرجي دانا نيز به چشم مي خورد.

اما پس از قطعي شدن استيضاح فرجي دانا، طيف افراطي منتسب به اصلاح طلبان ماشين پروپاگانداي خود را به راه انداخت، اعضاي طيف مزبور که در تاسيس فراکسيون وکيل‌الدوله‌ها و ايجاد انشعاب در فراکسيون رهروان ولايت مجلس ناکام مانده بودند، پس از اعلام وصول طرح استيضاح فرجي دانا سعي کردند تا در مطبوعات تحت لواي خود چنين القاء کنند که استيضاح فرجي دانا خواست  مجلس است حال آنکه تمام نمايندگان اصولگراي مجلس اعم از رهرواني‌ها،پايداري‌ها و اعضاي فراکسيون اصولگرايان همگي متفق‌القول خواهان استيضاح وزير علوم هستند و اين نکته در سخنان و مصاحبه‌هاي آن‌ها به وضوح قابل مشاهده است.

صفر نعيمي زر سخنگوي فراکسيون رهروان ولايت در مورد استيضاح فرجي دانا چنين مي‌گويد: فراکسيون در زمان طرح بحث موضوع استيضاح معتقد بود که به وزير مهلت يک ماهه داده شود، تا ايشان نظرات استيضاح‌کنندگان را جلب کند، اما ايشان از اين فرصت استفاده نکرد و ايشان دهن‌کجي کرد و نظرات نمايندگان را نديده گرفت.

البته نعيمي زر اين را هم پيش بيني کرده است که فرجي دانا به احتمال 90 درصد نمي تواند راي اعتماد مجدد نمايندگان مردم را کسب کند.

همچنين موسي غضنفرآبادي عضو ديگر فراکسيون رهروان ولايت در خصوص استيضاح فرجي دانا معتقد است که دولت به دليل رودربايستي نمي‌تواند وزير علوم را عزل کند و استيضاح وي، کمکي به دولت است لذا مجلس در اين زمينه به دولت کمک مي‌کند.

اما بي‌ترديد قطعي شدن استيضاح وزير علوم پيام مشخصي را از سوي بهارستان به مقصد پاستور روانه مي‌کند، پيامي که دربرگيرنده عمق نگراني نمايندگان مجلس در خصوص حضور افراطيون و فتنه گران در بدنه اين وزارتخانه مهم و کليدي است؛ اگرچه رييس جمهور محترم با اقوال و اعمال خود ثابت کرده‌اند که در مدار تعامل و اعتدال قرار دارند اما اظهارات اخير معاون پارلماني رييس‌جمهور مبني بر همسو بودن وزير بعدي علوم در صورت راي آوردن استيضاح فرجي دانا، نوعي دهن کجي به نمايندگان مردم و ورود به مدار لجاجت و عناد قلمداد مي‌شود.
منبع. باشگاه خبرنگاران
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس